Eiland-en-National-Park-hoppen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gertjan & Naomi - WaarBenJij.nu Eiland-en-National-Park-hoppen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gertjan & Naomi - WaarBenJij.nu

Eiland-en-National-Park-hoppen

Door: Gertjan & Naomi

Blijf op de hoogte en volg Gertjan & Naomi

26 Februari 2012 | Thailand, Bangkok

Sinds ons vorige verslag zijn we van Laos naar Thailand gereisd. De reis van Laos naar onze bestemming in Thailand was erg lang. In totaal hebben we 33 uur in de bus gezeten om bij de Andaman kust uit te komen. Toen we eenmaal waren aangekomen na die lange reis in het kustplaatsje, werd Naomi ook nog eens uit het niets gebeten door een hond, waardoor we 's nachts nog naar het ziekenhuis moesten om een rabies-inenting te halen. De volgende dag hebben we de boot gepakt naar een super mooi eiland: Ko Phayam. Wat hebben we hier genoten! Het is zo puur, niet ontwikkeld en veel dieren (we hebben grote tropische vogels en een koningscobra gezien!) We hebben onze dagen gevuld met mountainbiken, strandhangen, schelpen zoeken en op onze veranda naar de zee en zonsondergang kijken. We hadden maar een paar uurtjes per dag stroom, even voor jullie idee hoe niet-ontwikkeld dit eiland nog was. Wel waren er super leuke eettentjes en de sfeer was erg gezellig. We zijn ook iets langer dan verwacht blijven hangen op dit eiland, mede omdat de Rabies-inenting zo vreselijk goedkoop was (we blijven Nederlanders...) en uiteindelijk hebben we toch afscheid genomen van ons plekje. We hadden inmiddels wel veel dagen van ons visum opgebruikt, dus zijn we naar Myanmar gegaan om een visa-run te doen. Dit betekent even met de boot naar de grens, Thailand uit, Myanmar in, Myanmar weer uit en Thailand weer in met als resultaat weer 15 dagen visum!

Lang hebben we niet hoeven rouwen om ons vertrek van Koh Phayam, want we zijn een paar uurtjes daarna op onze mooiste strandbestemming tot nu toe aangekomen. We hebben werkelijk nog noooit zoiets meegemaakt. Het is wederom een eiland, maar dit keer een national park. Dat betekent dus: geen bouwwerken, geen faciliteiten en veel natuur en dieren. We hebben in het national park overnacht in een tent. Door de tenten, de eetzaal, de toiletgebouwen en de gezellige sfeer (iedereen kent iedereen, want je bent maar met heel weinig) voelde het als een schoolkamp. Dit was echt een unieke ervaring! Onze tent stond aan het strand en 3 stappen lopen en je lag in het mooie water. Over dat water willen we nog even kwijt dat het het helderste water was dat we ooit hebben gezien!! We konden voor de deur snorkelen, baby-haaien spotten, door de jungle lopen en overal liepen er apen en varanen. We hebben een snorkeltocht gedaan en ondanks dat het koraal hier allemaal dood is (dankzij global warming is de temperatuur van het water hier een paar graden gestegen) was het super omdat we 3 haaien, 2 eaglerays, 1 napoleonvis, een zeeslang en een heleboel andere grote en kleine visjes hebben gezien.
Ondanks dat we bijna niet hebben geslapen tijdens ons verblijf hier (Naomi niet vanwege alle beesten die 's nachts om de tent heen lopen, en Gert niet omdat Naomi zo aan het spoken was 's nachts ;) ) gingen we met pijn in ons hart weg van dit mooie plekje! Maar we moeten door want er staan nog vele rabies-inentingen en andere mooie plekken op het programma.

Ook weer maar een paar uurtjes reizen en we zijn al aangekomen in het volgende National Park: Khao Sok. Dit is geen eiland maar een jungle gebied met een heel groot meer. Ook hier hebben we weer een unieke ervaring opgedaan! We hebben een 2-daagse tocht naar het meer geboekt. De eerste ochtend hebben we vooral in het busje en in de boot doorgebracht om vervolgens bij ons kamp uit te komen. Mega simpele bamboehutjes drijvend op het water, met elkaar verbonden door bamboe drijvend op het water. Het ligt midden tussen de jungle-ige bergen aan de rand van het meer. Wow, dit was cool. Die middag hebben we een tocht door de jungle gemaakt en hebben we een grot doorlopen. Deze grot was erg klein, heel donker en soms heel nauw en we moesten hele stukken door het water lopen, klauteren en soms ook zwemmen. Het was soms heel smal en diep dus was het allemaal best wel spannend. Er leeft een spin in deze grot en die zit op de rotsen, als je door de spin gebeten wordt ga je sowieso dood, dus we moesten ook nog heel erg oppassen waar we onze handen en voeten plaatsten (en we hadden maar 1 zaklampje)... Gelukkig geen slachtoffers deze keer.
Na de grot hebben we in het kamp de kano gepakt en zijn we gaan ronddobberen op het meer op zoek naar dieren. Het was tegen zonsondergang dus je hoort super veel dieren overal, helaas hebben we alleen wat apen en tropische vogels gezien (er zitten hier zelfs nog tijgers, luipaarden en olifanten!) maar het was een geslaagde dag! Na het avondeten gaan we op nachtsafari. Helaas gaan we met een traditionele Thaise boot en die maken een LAWAAI, dus je kunt je voorstellen dat die beesten daar niet op gaan zitten wachten. We hebben dan ook niets gezien tijdens de tocht.
De volgende ochtend worden we wakker zoals we nog nooit wakker zijn geworden. Ik zal proberen het zo goed mogelijk te omschrijven. We worden wakker van het roepen van de Gibbons (aapjes die ze bij ons ook wel in de dierentuin hebben, die gele en zwarte schattige pluizige met die enorm lange armen en benen). Overal in de bergen om ons heen waren ze naar elkaar aan het roepen. We doen ons hutje open en kijken op de in mistwolken gehulde bergen om het meer...Fotomoment!
De rest van de 2e dag was niet zo heel erg boeiend dus die slaan we verder even over.

Na Khao Sok willen we nog naar een National Park eilanden-groep: Koh Taratao. Dit is de uiterst zuidelijke eilandengroep van Thailand. We zakken dus een behoorlijk stuk naar beneden om bijna in Maleisie uit te komen. De eilandengroep bestaan uit een paar eilanden en gezien de tijd die we nog hebben, kunnen we er 1 kiezen. We kiezen voor Adang en om een lang verhaal kort te maken: we zijn een half uur op dit eiland geweest en toen maken dat we wegkwamen! We hebben de eerste de beste bootman gevraagd ons naar Koh Lipe te brengen. Koh Lipe is super. Het is wel druk en toeristisch, maar niet vervelend druk. Het is ook wel weer gezellig om lekker veel mensen om ons heen te hebben en lekker te kunnen eten en boodschapjes te doen etc etc. Het strand is hier super mooi, het water super helder en we hebben hier ook veel plezier beleefd aan een snorkeltoer. We hebben heel veel mooi koraal gezien en leuke kleurige visjes.

Helaas gaan we het hoofdstuk Thailand nu afsluiten, we komen alleen nog even terug om terug te vliegen vanuit Bangkok, maar we hebben heel veel plezier beleefd in Thailand! Morgen...op naar Maleisie, met als eerste bestemming Langkawi!

• 26 Februari 2012 - 15:40

Ernst Verster:

Wat ziet het er allemaal fantastisch uit.Ben jaloers! Hartelijke groeten

• 26 Februari 2012 - 15:54

Hilco, Britta +Dushi:

Hey!

Wat een leuk verslag weer.
    En wat een super mooie foto's!!

Have fun in Maleisië

Liefs

• 26 Februari 2012 - 17:05

Maaike:

Heee Naom

Wat ziet dit er onzettend gaaf uit!! Super mooie foto's en verhalen...Echt tof om de verhalen te lezen. Wordt Jaloers...Geniet er nog van...

LIefs Maaike

• 26 Februari 2012 - 18:11

Nicole:

Wat een leuke site en foto's hebben jullie van jullie reis. Super, ik ben de zus van mariska jonker vind erg leuk om af en toe eens op jullie site te kijken!!

Heel veel plezier daar nog!

Groetjes Nicole

• 26 Februari 2012 - 19:00

Sandra:

Hey eiland Toppers,

Wat een leuke dingen hebben jullie weer gezien en gedaan, Geweldig hoor!Alvast heel erg veel plezier in Langkawi
    (De bruine adelaar) Vergeet niet om ff in de kabelbaan te gaan, erg mooi uitzicht vanaf boven!!!

Liefs Sandra

• 26 Februari 2012 - 19:19

Wilrieke:

Hai,

Leuk verslag en mooie foto's hoor!
    Fantastisch dat het zo goed verloopt!

Groetjes!

• 01 Maart 2012 - 08:55

Martijn & Jansje:

Prachtig om het verhaal en foto's van jullie kunnen lezen/zien. Dan kunnen wij ook lekker mee genieten met jullie mooie reis!
    Jullie hebben behoorlijk al weer wat veel gedaan, super!

Nu naar de volgende trip! Veel plezier :-)

Liefs, kikkertjes uit kikkerland

• 06 Maart 2012 - 20:39

Simon En Cornellie:

wat een mooi verhaal en wat een prachtige foto's! we hopen dat jullie in maleisie ook weer zullen genieten!