Borneo deel 2: Sabah - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Gertjan & Naomi - WaarBenJij.nu Borneo deel 2: Sabah - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Gertjan & Naomi - WaarBenJij.nu

Borneo deel 2: Sabah

Door: Gertjan & Naomi

Blijf op de hoogte en volg Gertjan & Naomi

24 Juni 2012 | Maleisië, Kota Kinabalu

In tegenstelling tot de aankomst in Sarawak, hier geen gestructureerde olieplantages GELUKKIG! Qua natuur is Sabah een heel stuk mooier dan Sarawak. We hebben dan ook niet voor niets 6 weken uitgetrokken om dit relatief kleine gedeelte van Maleisie te bekijken. We hebben heel veel activiteiten gedaan en sommige zelfs dubbel. Borneo is voor ons het land van de hoogte- en "dieptepunten" geworden.

We zijn eerst een tijdje in de hoofdstad van Sabah geweest: Kota Kinabalu. Voor de kust van deze stad liggen een paar hele mooie eilandjes die we met veel plezier bezocht hebben. Daarna zijn we doorgereist naar Mount Kinabalu, de hoogste berg in Zuid-Oost Azie. Tot onze spijt hebben we hem niet beklommen, omdat we in Sarawak al een klim hadden gedaan en de wachtlijsten zo lang zijn. We hebben hier 3 plaatsjes om de de berg heen bezocht en het national park waar de berg in ligt is prachtig. We zijn weer de gekste insecten ed tegengekomen.
Toen zijn we doorgereist naar een hoogtepuntje: junglecamp bij Uncle Tan. Dit junglecamp ligt aan de Kinabatangan rivier en ligt redelijk upstream. We zaten daardoor in de middle of nowhere en het kamp was ook behoorlijk simpel maar heeeel erg leuk, ondanks dat we 's nachts wakker werden gehouden door ratten die overal doorheen knagen! We hebben hier heel veel beesten kunnen spotten, waaronder krokodillen, een bonte verzameling vogels, uilen, civet cats, leopard cat, orang utans, gibbons, neusapen, vliegende kikkers, bijzondere eekhoorns en nog veeel meer. De reden waarom het vrij 'makkelijk' is om dieren te spotten hier aan deze rivier is omdat Sabah iets beter bezig is voor de dieren dan Sarawak en ze hier bezig zijn met corridors aanleggen langs de rivier voor de dieren om te migreren. Achter deze corridors zijn veel palmolieplantages, dus de dieren bevinden zich veel aan de rivier, wat het makkelijker maakt om ze te zien dan wanneer ze diep in de jungle kunnen verdwijnen. Geen zorgen, de rivier is heeeel erg lang, dus ze hebben ruimte.

Na deze mega wildlife ervaring hadden we een reservering bij Danum Valley. Danum Valley is een vallei midden in primair regenwoud en is soort van de beste plek in Sabah om dieren te spotten en primair regenwoud te bekijken. Nou dat primair regenwoud is gelukt, de dieren helaas iets minder. We hebben hier niets gezien op een paar orang utans na en een enkele gibbon. Dit is een dieptepuntje omdat we hele hoge verwachtingen hadden en we hier net zoveel geld aan kwijt waren in 3 dagen als in Indonesie een hele maand met zijn 2en!!!

Omdat we zo teleurgesteld waren dat we nog steeds de pigmy olifanten niet hadden gezien, zijn we weer terug gegaan naar de Kinabatangan rivier. We hadden vernomen van andere toeristen dat zij olifanten gespot hadden bij een plaatsje genaamd Sukau, een stuk downriver van ons jungle camp. Dus wij op naar Sukau, en ja hoor na 5 minuten varen op de rivier horen we een enorm kabaal in de bosjes. Wij kijken....en daar zijn ze! Het was een heel mooi moment omdat deze dieren heel zeldzaam zijn en moeilijk te vinden. Ze migreren namelijk en komen elk jaar maar 1 of 2 keer op dezelfde plekken. We hebben ze echt van heel dichtbij kunnen zien, zo'n 3 meter! en dat was soms wel spannend, want als je te dichtbij kwam kreeg je gelijk een waarschuwing van de olifanten!

Vervolgens hadden we een duikafspraak bij Sipadan. Sipadan staat in de top 10 beste duikbestemmingen TER WERELD!! Ook dit was een duur geintje maar helemaal de moeite en de centjes waard. We hadden wel een klein beetje pech, want door de tyfoon op de filippijnen was het weer en de zee wat onstuimig en was de zichtbaarheid minder dan normaal. Normaal is het meer dan 35 meter! Maar dit alles mocht de pret niet drukken want het is zo prachtig en de vissen komen zo dichtbij dat je ze toch wel kunt zien. De omschrijving voor Sipadan luidt: alles is groot! We hebben heel erg veel enorme schildpadden gezien, ze zwemmen gewoon overal om je heen. Hetzelfde geldt voor de haaien en enorme scholen vissen. Het koraal is daar ook heel mooi gekleurd, intact en het meest divers van wat wij tot nu gezien hebben. Na 2 dagen duiken was het plan om te gaan relaxen op een mooi eilandje hier in de buurt maar helaas strooit het weer roet in het eten en besluiten we door te reizen. Er is namelijk een grote golf geweest (wederom door het weer op de filippijnen) op het eilandje en er is veel waterschade.

Onderweg terug naar het noorden stoppen we nog bij het orang utan centrum Sepilok omdat we hebben gehoord dat daar een slow loris familie woont. Wij willen echt heel graag een slow loris zien en tot nu toe hebben we nog geen geluk gehad. Echt weer iets voor ons, want veel mensen zien hem per toeval en wij zijn er naar op zoek en kunnen hem maar niet vinden!

We gaan vervroegd terug naar ons volgende plan: de tip of Borneo. Dit is het uiterst oostelijke puntje van Borneo en er zouden hele mooie stranden zijn. Wij wilden onze reis natuurlijk afsluiten met lekker een paar dagen strand. Maar de volgende tyfoon op de filippijnen heeft ons hier weggeblazen! Het weer hoort in deze tijd van het jaar heel mooi te zijn en wij kunnen het mooie weer maar niet vinden...

We waren heel erg teleurgesteld en zijn de volgende dag gelijk vertrokken aangezien het zo hard waaide dat Naomi ook best wel bang was voor een heftige storm.

Terug naar onze home away from home in Kota Kinabalu. Daar hebben we bekeken wat we nog voor opties hadden en we hebben geprobeerd onze vliegtickets naar Bangkok te vervroegen, helaas was dit zo duur dat we het niet hebben gedaan. We hebben onze laatste dagen gesleten met wederom de eilandjes voor de kust bezoeken totdat onze lieve guesthouse vrouwtjes met het briljante idee kwamen dat ze ook een reisbureau kenden waarmee we voor een paar dagen naar een eiland ver weg uit de kust konden gaan. Dit eiland is genaamd: Mantanani en als je de foto's opzoekt op google zie je ongeveer hetzelfde als dat je foto's van de Malediven opzoekt. Het is een van de mooiste stranden die we gezien hebben! We zijn heel erg blij dat we dit nog gedaan hebben en hebben er erg van genoten.

Nou dit was in het kort ons Borneo deel 2 verhaal, want 6 weken samenvatten in het kort blijft lastig.

We zitten inmiddels weer in Bangkok in Thailand, het komplete tegenovergestelde! Ook hier vermaken we ons trouwens weer. We hebben onszelf nog even getracteerd op een lekker hotelkamertje en een zwembadje erbij midden op Khao San road (de drukste straat in Bangkok) en elke dag is hier een belevenis!

We zien er erg naar uit om over een paar dagen naar huis te komen maar we weten dat we dit leventje wel weer heel erg zullen missen als we 2 weekjes in NL zijn. We hebben (vinden we zelf) een hele mooie reis gehad, alles is voorspoedig gegaan: we hebben niet in het ziekenhuis gelegen, geen ongelukken gehad, we zijn niet beroofd, we zijn niets kwijtgeraakt, er is niets gestolen...dus Azie is echt een aanrader!!

Nog even een kleine opsomming van de dingen die we vooral NIET zullen gaan missen:
- mieren (zitten werkelijk overal in, ben benieuwd hoeveel we er al per ongeluk op hebben gegeten!)
- backpack inpakken
- ratten
- kakkerlakken
- te volle busjes
- elke dag een nieuw onderkomen zoeken
- shoppen voor de laagste prijs
- roggelende mensen
- levensgevaarlijke stoepen (altijd naar beneden blijven kijken als je loopt!!)
- rijst.

En voor wat betreft alle andere dingen: die gaan we wel missen!

Foto's hebben we denk ik geen tijd meer voor, misschien komen die nog later.

Tot donderdag!!

• 24 Juni 2012 - 12:17

Mark & Suus:

Mooi verhaal! Gaaf dat jullie die bijzondere olifanten nog hebben gespot. Geniet van de laatste dagen!! Eenmaal terug in NL gaan jullie misschien zelfs wel de mieren, kakkerlakken en overvolle busjes etc. missen. Alvast een goede terugvlucht! x

• 24 Juni 2012 - 12:23

Caro/ma/martin/maris:

Mooi verhaal:-) we kijken erg uit naar donderdag, we gaan donderdag een rijsttafel klaarmaken! Zullen jullie vast naar uitkijken! Grapje hoor, dat zullen we jullie niet aandoen. Nou tot donderdag en een hele goede reis gewenst en geniet nog even! Liefs ons

• 25 Juni 2012 - 07:11

Twan En Tante Gerda:

goede reis terug naar huis
    jammer dat we straks geen mooie verslagen meer van jullie kunnen lezen.
    twan vraagt zich af hoe groot die krokodil is.

• 25 Juni 2012 - 16:14

Alex En Wilme:

Yes we hebben weer een verslag. Van hier een goede terugreis toegewenst.

Groetjes uit rijssen

• 25 Juni 2012 - 18:12

Ellen:

nou kinderen (haha) dit is weer een mooi verslag. tot donderdag.

• 02 Juli 2012 - 10:33

T.gerda:

en..... fijn om weer thuis te zijn??